Etsimme autonasentajaa! Lisätietoa voit lukea tästä.
Hakemuksen ja CV:n voi lähettää info@hafix.fi ja Aleksi kertoo mielellään lisää: 0400 498832.
Etsimme autonasentajaa! Lisätietoa voit lukea tästä.
Hakemuksen ja CV:n voi lähettää info@hafix.fi ja Aleksi kertoo mielellään lisää: 0400 498832.
Mitä öljyä autooni kuuluu laittaa? Kysymys joka tulee usein mieleen kun autosi vaatii lisää öljyä. Ajoneuvosi valmistajan määrittämiä
vaatimuksia tulee noudattaa tarkasti jotta vältyt ongelmilta.
Sillä on väliä, mitä öljyä autoon laitetaan. Oikean öljyn valinta juuri sinun autoosi on tärkeää, sillä
väärän öljyn valinta voi käydä erittäin kalliiksi. Jos epäröit, pyydä apua ammattilaiselta, alla kuitenkin
hieman vinkkejä joiden avulla selviät itse.
Käydään ensin läpi, mitä väärät öljyt voivat aiheuttaa moottorillesi. Mikäli autossa on käytetty öljyä,
joka ei täytä valmistajan määrittämiä öljyvaatimuksia, ei voida olla varmoja siitä, että kyseinen öljy
on moottorille sopiva. Pahimmassa tapauksessa väärän öljyn käyttäminen tukkii hiukkassuodattimen
tai aiheuttaa ennenaikaista kulumista moottorin osille, jonka seurauksena voi moottori vaurioitua.
Auton ohjekirjassa on maininta, minkä luokituksen täyttävää öljyä ajoneuvossa
kuuluu käyttää. Öljypurkin etiketistä pitää silloin löytyä maininta kyseisestä
luokituksesta. Öljynvalmistajien rekisterinumerolla toimivat öljynvalintaoppaat ovat
myös hyvä keino etsiä autoon oikeat öljyt. Näitä löytyy liki jokaisesta liikkeestä, josta
öljyä ostaisit.
Paras moottoriöljy autoon on siis se öljy, joka täyttää ajoneuvon laatuvaatimukset ja
luokitukset. Suosittelemme käyttämään suurimpien valmistajien öljyjä. Mikäli haluat
varmistua öljysi hyvästä laadusta, älä tingi hinnasta.
Kun tuot autosi meille, voit olla varma siitä, että autoosi laitetaan luokitusten mukaista öljyä ja voit
olla levollisin mielin.
Yrityksemme Ha-fix Ky (2092001-5) laskutusosoitteet ovat päivittyneet. Päivitättehän asiakasrekisteriinne uudet laskutustietomme.
Toivomme, että lähetätte laskunne jatkossa ensisijaisesti verkkolaskuina. Verkkolaskujen käsittely on sekä lähettäjälle että vastaanottajalle nopeampaa, luotettavampaa ja edullisempaa kuin paperilaskujen käsittely.
Verkkolaskuosoitteemme ovat:
Operaattori / Verkkolaskuosoite / OVT-tunnus
Apix Messaging Oy (003723327487) / 003720920015 / 003720920015
Huomioittehan, että mikäli käytössänne on jokin seuraavista operaattoreista verkkolaskun lähettämiseen: Danske Bank Oyj, Handelsbanken, Paikallisosuuspankit tai Säästöpankit, tulee teidän käyttää Apixin verkkolaskuosoitteenamme seuraavaa osoitetta: verkkolaskuosoite: 003723327487 ja operaattoritunnus: DABAFIHH.
Mikäli ette voi lähettää verkkolaskuja, pyydämme lähettämään laskut ostolaskujen skannauspalveluun.
Sähköpostiskannauksen osoite:
003720920015@procountor.apix.fi
Lähetettävä lasku tulee olla sähköpostin liitteenä PDF-tiedostona ja yhdellä sähköpostilla ja sen liitteissä saa olla vain yksi lasku. Jos sähköposti sisältää muita liitetiedostoja, lisätään ne laskun liitteiksi. Liitetiedostojen maksimikoko on 2 mb. Lähetyksen jälkeen palvelusta tulee joko hyväksyntä- tai hylkäysilmoitus sähköpostilla lähetysosoitteeseen 15 minuutin kuluessa lähetyksestä.
Paperilaskujen skannauksen osoite:
Ha-fix Ky (Apix Skannauspalvelu)
PL 16112
00021 LASKUTUS
Jotta skannauspalvelu voi kohdistaa laskunne, tulee tämä laskutusosoite tulostaa myös itse laskuun, eikä pelkästään kirjekuoreen. Tähän laskutusosoitteeseen ei tule lähettää muuta materiaalia kuin laskuja, eli esimerkiksi tiedotusten ja markkinointimateriaalin postiosoite pysyy ennallaan.
Jokaisen ostetun auton hansikaslokeron sisällä on omistajan käsikirja. Pidä sitä raamattunasi autostasi huolehtimista varten. Jos jätät sen huomiotta, saatat joutua auton korjauskierteeseen. Omistajan käsikirja sisältää autosi huoltoaikataulun, jossa kerrotaan esimerkiksi, milloin on syytä suunnitella tärkeimmät huollot, kuten öljyn– ja suodattimenvaihdot ja hihnojen vaihdot. Näiden suositeltujen huoltoaikataulujen noudattaminen auttaa sinua välttämään kalliit rikkoutumiset, jotka haukkaavat tililtäsi ison siivun. Lue mitä auton huolto-ohjelmaan sisältyy.
Öljy on auton elinehto. Se pumppaa moottorin läpi ja pitää sen voideltuna ja jäähdytettynä. Säännöllinen öljynvaihto kuuluu huollon perusasioihin, ja omistajan käsikirjassa yleensä kerrotaan, milloin öljynvaihto on aika suorittaa. Jos jätät tämän tekemättä, voit aiheuttaa moottorillesi vakavia vaurioita. Olemme kirjoittaneet ohjeet miten, ja milloin öljynvaihto tulee tehdä. Lue myös miten tarkistat moottoriöljyt.
Öljy ei ole ainoa elintärkeä neste autossa, josta sinun on pidettävä huolta. On jarrunestettä, vaihteistoöljyä, ohjaustehostinnestettä, jäähdytysnestettä ja lasinpesunestettä muutamia mainitakseni. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että useimmissa ajoneuvoissa on nykyään merkkivalot, jotka varoittavat, kun nämä on hoidettava. Silti on hyvä tarkistaa ne (ja omistajan käsikirja) säännöllisesti, jotta vältytään odottamattomilta ongelmilta.
Suomessa on neljän vuodenajan ilmasto, mikä tarkoittaa sitä, että autot joutuvat koville. Jos autosi on lumen peitossa, sateessa tai alttiina roskille säännöllisesti, maalipinta kärsii ja ajoneuvosi menettää arvoaan. Pysäköi auto aina autotalliin, jos mahdollista, tai ainakin peitä se suojaamaan sitä ankarammilta olosuhteilta. Maalipinnasta voi pitää erityistä huolta käsittelemällä auton keraamisella pinnoitteella.
Olemme suljettu perjantaina 24.6. Hyvää juhannusta!
Tämä on yksi yleisimmistä syistä siihen, että auton ilmastointilaitteet eivät toimi. Vuoto voi olla monessa eri paikassa; se voi johtua kumitiivisteiden ja -letkujen hajoamisesta ajan myötä, jolloin kylmäaine pääsee ulos. Sen lisäksi että ilmastointi ei puhalla kylmää ilmaa, vuoto voi päästää kosteutta auton jäähdytysjärjestelmään ja sekoittua kylmäaineeseen. Kun kosteus ja kylmäaine sekoittuvat keskenään, ne muodostavat vaarallisen happaman yhdistelmän, joka voi syövyttää ilmastointijärjestelmääsi ja aiheuttaa pysyviä vaurioita.
Kuten minkä tahansa vuodon kohdalla, tämäkin vuoto kannattaa korjata nopeasti, jotta se ei aiheuta isompia ongelmia.
Kun puhallin on rikki, ei ilma siirry matkustamoon. Syynä voi olla mm. sulakkeen palaminen tai oikosulku. Tämä on onneksi melko helppo ja nopea korjata.
Ilmastointilaitteesi pitää ilman liikkeessä kompressorin avulla, mutta jos kompressori ei toimi kunnolla, kylmäaine ei pääse liikkumaan. Jos autosi ilmastointi pitää outoa ääntä, on syy todennäköisesti kompressorissa.
Lauhduttimella on tärkeä tehtävä; se ottaa kompressorissa olevan kostean ilman ja paineistaa, jäähdyttää sekä nesteyttää sen. Yksinkertaisemmin sanottuna se auttaa tekemään ilmasta viileää. Kun ilmastointilaitteesi ei jäähdytä, se voi olla merkki lauhduttimen viasta.
Vikaantuneet kytkimet, palanut sulake tai löysä liitos voi aiheuttaa oikosulun, joka estää ilmastointia toimimasta. Tämä on yleensä helppo korjata.
Ilmastoinnin huolto kannattaa tehdä vähintään kahden vuoden välein. Huoltamalla ilmastoinnin säännöllisesti, varmistut siitä että järjestelmä toimii oikein ja puhaltaa kylmää ilmaa kesähelteillä. Mikäli ilmastointilaitteesi puhaltaa lämmintä ilmaa tai haisee omituiselle, ota meihin yhteyttä.
Etsimme automaalaria ja autonasentajaa. Ota yhteyttä info@hafix.fi tai Aleksi Jokiranta 0400 498832.
Ketään ei ehkä yllätä, että tekniikan kehittyessä myös ajoneuvojen valmistus on kehittynyt kuljettajien, matkustajien ja kaikkien tiellä liikkuvien turvallisuuden parantamiseksi. Näin ollen on tärkeää, ettei autosi varoitusvaloja jätetä huomiotta, kun ne syttyvät konsoliin.
Ajoneuvon varoitusvalojen huomiotta jättäminen voi tulla kalliiksi ja johtaa vakavampiin ongelmiin. Autojen ja muiden ajoneuvojen tietokoneet helpottavat kuljettajan elämää ja parantavat ajoneuvojen turvallisuutta.
Nyrkkisääntönä; Jos valo on punainen vältä ajamista ja jos valo on keltainen, autolla voi todennäköisesti ajaa, mutta vika kannattaa selvittää.
Listaamme alle luettelon varoitusvaloista, joihin ajoneuvojen omistajien tulisi kiinnittää erityistä huomiota:
Turvatyynyvalo:
Jos turvatyynyvalo syttyy, se tarkoittaa, että yhdessä tai useammassa turvatyynyssä on ongelma ja että törmäystilanteessa yksi tai useampi turvatyynyistä ei ehkä laukea. Kyseessä on usein sähköinen ongelma.
Öljyn merkkivalo:
Jos öljyn merkkivalo palaa, se voi tarkoittaa, että moottorin öljyn määrä on alhainen tai että öljypumppu ei toimi kunnolla. Molemmat ongelmat ovat mekaanisia, ja ne on tutkittava välittömästi.
Rengaspainevalo:
Tämä tarkoittaa, että rengaspaine on epätasapainossa. Se voi olla liian alhainen tai renkaissa voi olla liikaa painetta. Useimmiten ongelma korjaantuu tarkastamalla ilmanpaineet, joskus kuitenkin vika voi olla myös rengaspaineantureissa.
Punainen Lämpömittarin valo (lämpötilan valo):
Tämä on vakava merkki ylikuumenemisesta, ja sinun on pysäytettävä auto välittömästi ja sammutettava moottori. Jos tämä valo syttyy, se tarkoittaa, että moottori on liian kuuma ja moottorin käynnissä pitäminen voi aiheuttaa korjaamattomia vaurioita.
Moottorin merkkivalo:
Tämä valo voi tarkoittaa mitä tahansa, kuten löysää bensiinisäiliön korkkia tai jopa sähkövikaa, jota ei ole helppo havaita. On aina hyvä viedä auto korjaamolle, jos näet tämän valon.
Jarruvalo:
Mikäli tämä valo palaa siitä huolimatta, että seisontajarru on vapautettu, voi jarruissa olla elektroninen ongelma, mutta se voi myös olla merkki siitä, että auton tai ajoneuvon jarruneste on vähissä. Huollon tarve välitön.
Mikäli kojelaudassasi palaa varoitusvalo, etkä tiedä mitä se tarkoittaa, soita meille, niin neuvomme miten asian kanssa tulisi edetä.
Auton akun tyhjeneminen on ärsyttävä vaiva, mutta sen voi myös välttää. Jotta tyhjeneminen voitaisiin ehkäistä, on ensin tiedettävä, mistä se johtuu. Listasimme yleisimmät vaivat, jotka voivat johtaa autosi akun tyhjenemiseen.
Jos auton akkusi tyhjenee jatkuvasti, ensimmäiseksi on syytä tarkistaa valot. Monissa uudemmissa ajoneuvoissa on ajovalot, jotka on suunniteltu sammumaan tietyn ajan kuluttua. Jos autossasi ei ole tätä ominaisuutta, ajovalot saattavat jäädä päälle, kunnes joko sammutat ne tai kunnes auton akku on täysin tyhjä. Tarkista myös, että sisävalot on sammutettu ja kaikki ovet sekä hansikaslokero ovat täysin kiinni.
Akkuusi liitetyt positiiviset ja negatiiviset navat voivat joskus ajan mittaan irrota. Nämä liittimet voivat myös syöpyä. Jos liittimet löystyvät tai ruostuvat, auton käynnistäminen voi olla vaikeaa, koska akku ei pysty välittämään virtaa kunnolla. Akku voi jopa sammua ajon aikana tai vahingoittaa ajoneuvon elektroniikkakomponentteja. Voit ehkäistä korroosioon liittyviä ongelmia puhdistamalla autosi akun napoja säännöllisesti.
Jäätävä talvisää ja kuumat kesäpäivät voivat aiheuttaa ongelmia ajoneuvosi akulle. Uudemmat akut kestävät yleensä paremmin äärimmäisiä vuodenaikojen lämpötiloja, mutta jos akkusi on vanha, voimakas kylmyys tai kuumuus voi heikentää sen suorituskykyä tai jopa aiheuttaa sen täydellisen tyhjentymisen.
Jos autosi latausgeneraattori eli laturi ei toimi oikein, se ei pysty lataamaan akkuasi tehokkaasti, mikä voi vaikeuttaa auton käynnistämistä, vaikka olisit juuri tullut ajosta. Jos autosi ei siis enää käynnisty ajon jälkeen, on mahdollista, että vika on laturissa.
Moottorin käynnistäminen vie valtavasti virtaa akustasi, mutta kuten aiemmin mainittiin, latausgeneraattori lataa akkua moottorin käydessä. Jos kuitenkin ajat usein lyhyitä ajoja, laturilla ei ehkä ole tarpeeksi aikaa ladata akkua kunnolla pysähdysten välillä – varsinkin jos sinulla on vanhempi akku. Pitkällä aikavälillä usein toistuvat lyhyet matkat voivat lyhentää auton akun käyttöikää.
Mikään ei kestä ikuisesti, ei myöskään autosi akku. Joissakin tapauksissa autosi akku voi kestää jopa viisi vuotta, mutta se riippuu asuinpaikastasi ja ajotavastasi. Äärimmäiset lämpötilat, usein toistuvat lyhyet matkat ja yleinen jokapäiväinen käyttö voivat lyhentää akun käyttöikää kahteen tai kolmeen vuoteen. Jos autosi akku tyhjenee nopeasti, voi olla aika vaihtaa se uuteen.
Autostasi tulevat oudot vinkuvat äänet ovat yleensä merkki siitä, että jokin on vialla.
Usein kyseessä on pieni ongelma, joka on helppo korjata, mutta se voi myös olla varhainen varoitusmerkki jostain vakavammasta.
Ei ole koskaan hyvä ajatus vain jättää sitä huomiotta ja toivoa, että se katoaa. Sen sijaan kannattaa ottaa yhteys autokorjaamoon vian selvittämiseksi.
Kiinnitä huomiota siihen, milloin ja missä ääni kuuluu. Kuuluuko ääni esimerkiksi, kun käynnistät moottorin, kun auto on tyhjäkäynnillä, kun kiihdytät, kun käännyt tai kun ajat töyssyn yli?
Olipa vinkumisen syy mikä tahansa, kannattaa se korjata pian. Pienetkin ongelmat voivat muuttua vakavammiksi ja kalliiksi, jos ne johtavat rikkoutumiseen.
Jos autosi vinkuu, kun painat kaasua, todennäköisin syyllinen on löysä tai kulunut jakohihna. Jakohihna on autosi elintärkeä osa, joka pyörittää nokka-akselia puolella kierrosnopeudella kampiakselin kierrosnopeudesta.
Jos jakohihnaa ei ole koskaan vaihdettu ja autosi on muutaman vuoden vanha, kannattaa se tarkistaa. Rikkinäinen jakohihna voi johtaa isoihin vaurioihin, joiden korjaaminen on kallista.
Jos vinkumista esiintyy, kun käännyt, autosi ohjausjärjestelmässä on luultavasti jotain vikaa.
Ohjaustehostinneste saattaa olla vähissä, jolloin nopea täydennys lopettaa vinkumisen. Tarkista autosi ohjekirjasta, miten ohjaustehostinnesteen jäljellä oleva taso mitataan mittatikun avulla, ja jos se on vähissä, käy ostamassa lisää nestettä. Kyse voi olla myös esimerkiksi tukivarsien pallonivelestä.
Jos vinkuva ääni kuuluu jarruja käyttäessäsi, on mahdollista, että jarrupalat ovat kuluneet. Lue tarkemmin miten tarkistat autosi jarrupalat.Vinkuminen voi johtua myös siitä, että jarrupalan ja jarrulevyn väliin on juuttunut roskia, kuten pieni kivi.
Jos autosi vinkuu etenkin käynnistäessä, voi vika olla laturin hihnassa. Laturin hihna voi olla löysällä tai hihnan kiristin on voinut kulua loppuun.
Renkaiden vinkuminen voi viitata liian matalaan rengaspaineeseen tai renkaiden epätasaiseen kulumiseen. Muista tarkistaa renkaiden kunto säännöllisesti.
Mikäli narinaa ja vinkunaa kuuluu ajaessasi töyssyistä, voi ääni johtua monesta osasta ja sen paikantaminen voi olla vaikeaa. Syitä voivat olla mm. tukivarret, pallonivelet, koiranluut jne.
Oli äänien syynä mikä tahansa, me autamme sen paikantamisessa ja korjaamisessa.